Efectul Oprah și rețeta Tatoiu

Publicat in Povestile creatorilor, Tinerețe fără bătrânețe


Apiland Baia Mare

Apiland Baia Mare

Oprah Winfrey este printre cele mai influente persoane din America. Într-o săptămână, circa 44 de milioane de oameni se uitau la show-ul ei TV, așa că atunci când punea o vorbă bună pentru vreo carte, vreun produs sau serviciu se produceau minuni. Influența vedetei TV se măsura în vânzări, iar companiile care au avut norocul să fie recomandate în emisiune s-au transformat în branduri aproape peste noapte. Americanii l-au numit „efectul Oprah”. În SUA s-au scris cărți și s-au organizat cursuri pentru oamenii de afaceri și specialiștii în marketing și PR despre tacticile de a ajunge în emisiune la Oprah Winfrey.

Introducerea poate părea o divagare de la subiect, dar surprinde la o scară mai mică experiența Apiland. Nu chiar de pe o zi pe alta, dar în câteva luni, compania s-a transformat dintr-o mică afacere locală, într-una națională tot printr-o intervenție la TV, într-o emisiune cu rating.

Tărâmul produselor apicole

Până să-și dobândească renumele, Apiland a depășit mai multe etape de dezvoltare. Ideea înființării firmei cu profil apicol s-a conturat după ce fondatorul acesteia, Ovidiu Bodea, a început să comercializeze polenul câtorva apicultori către magazine și persoane fizice.

Primul client după înființarea firmei a fost tocmai din Arizona, Statele Unite ale Americii, unde s-a făcut o livrare de 21 de tone de polen românesc. Ulterior, au venit cereri și din Europa, însă în primii ani de viață ai companiei, vânzările erau doar en-gros. Au urmat specializări în Franța, în urma cărora firma a introdus polenul crud în România.

2006 a reprezentat anul de cotitură din punct de vedere al identității firmei, Api Services devenind Apiland, un nume cu rezonanță și mai ușor de comunicat. După doi ani s-a dezvoltat și ramura de retail, moment în care, spune Ovidiu Bodea „a început profitul, dar și stresul”. De la 3 oameni care lucrau în firmă, s-a ajuns la 20, de la 20 de facturi pe an s-a ajuns la aproximativ 3.000 de facturi pe lună. Tot atunci s-a introdus pe piața românească și lăptișorul de matcă pur-crud.

Ovidiu Bodea - Apiland Baia Mare

Ovidiu Bodea – Apiland Baia Mare

Promovare gratuită la maximă audiență

Conjunctura fericită pentru Apiland a fost în 2010, când s-a produs un „boom” al vânzărilor. Monica Tatoiu, prezență constantă pe micile ecrane, a dezvăluit în emisiunea „La Măruță” o rețetă despre care a spus că a ajutat-o să scape de cancer și care avea ingrediente apicole.

„A vorbit doamna Tatoiu la o emisiune de la Pro TV și povestea că a fost ea la un călugăr care știe niște rețete de vindecare a cancerului și altor boli. Niște inepții, în esență, că acuma nu poți recomanda produsele apicole pentru tratarea cancerului, ci pentru prevenirea lui sau pentru ameliorarea stării, în niciun caz nu s-a descoperit licoarea magică pe care ai luat-o și ți-a trecut cancerul. Vreo 3 luni, ne-au crescut vânzările cu 400%, dar indirect. Practic, ea a spus patru ingrediente, din care trei erau la noi: lăptișorul ca bază, polenul, propolisul și mierea. Vânzările au crescut foarte mult, până a venit un oncolog și a explicat că nu-i chiar așa. Și atunci au început să scadă vânzările, dar nu au revenit la valorile dinainte, deci am rămas mai sus”, povestește fondatorul Apiland, Ovidiu Bodea.

Apiland a primit un „bonus” visat de orice om de marketing: publicitate gratuită la maximă audiență. Promovarea, chiar și indirectă, a adus compania sub reflectoare, dar și sub presiune, pentru că gestionarea unei astfel de situații nu este deloc facilă sau la îndemâna oricui.

Apiland - ambalare produse apicole

Apiland – ambalare produse apicole

Cu toate forțele, în online!

În ultimii 5 ani, afacerea a crescut organic, cei mai mulți dintre clienții Apiland recomandând produsele consumate și cunoscuților, iar Ovidiu Bodea s-a gândit să dea un impuls vânzărilor. S-a ajuns tot la TV, dar de data aceasta pe mulți bani.

În 2015 s-a lansat o campanie de promovare a produselor Apiland la posturile TV naționale de televiziune, iar bugetul alocat pentru publicitate a fost de peste 200.000 de euro. Analizând efectele, administratorul companiei recunoaște că și-a dorit optimizarea campaniei de promovare, iar acum strategia propusă de agenția cu care lucrează este concentrată pe zona de online.

„Ideea e că din ce în ce mai mulți clienți preferă online-ul. Bineînțeles, există și clienții obișnuiți care comandă prin call-center sau clienții care vin la magazinul fizic, dar online-ul are un potențial foarte mare de dezvoltare”, spune Tudor Cioltea, responsabilul de strategia de comunicare a companiei Apiland.

Apiland se află în acest moment într-un amplu proces de reîmprospătare a imaginii: se utilizează o altă abordare în raport cu clienții, se pregătesc noi ambalaje de produs și, nu în ultimul rând, compania a lansat un site nou, cu o versiune ușor de utilizat pentru telefonul mobil.

Ovidiu Bodea consideră că obstacolele cele mai mari cu care s-a confruntat în afacerea sa sunt legislația deficitară, atitudinea reprezentanților instituțiilor statului, dar și nivelul de cultură organizațională al angajaților. Însă, în ciuda piedicilor de care s-a lovit în anumite momente, dorința de a vedea cum propria afacere, pornită de la zero, crește, i-a dat imboldul necesar pentru a merge mai departe și pentru a dezvolta și mai mult brandul Apiland.

Vezi și alte detalii despre brandul Apiland…

Alte povești

Trimite un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *