Incubatorul de idei

Publicat in Peste nouă mări... și multe țări, Povestile creatorilor


Meze Headphones

Meze Headphones

The birds they sang
at the break of day.
Start again
I heard them say.
Don’t dwell on what
has passed away
or what is yet to be.
Ring the bell that still can ring,
Forget your perfect offering.
There is a crack in everything
That’s how the light get in.
(Anthem – Leonard Cohen)

Nu-i totuna să îl citești ori să îl asculți pe Leonard Cohen. Timbrul său inconfundabil dă farmec poeziilor pe care le scrie, iar după ce îl auzi cântând măcar o dată, ai vrea ca toate versurile sale să fie acompaniate de vocea sa gravă. Sunetul trebuie să fie natural și cristalin, iar pasionații de muzică sunt primii care caută fidelitatea perfectă în produsele audio pe care le cumpără. Chiar și cei mai tari de urechi pot face diferența dintre o sonorizare bună şi o emisie cu fâșâieli. Prin urmare, calitatea sunetului este condiția de bază pentru obținerea succesului pe piața echipamentelor audio, iar după aceea se mai adaugă aspectul, confortul, rezistența și, nu în ultimul rând, preţul.

„Lira” încântătoare

Pe piața căștilor audio e greu să mulțumești pe toată lumea pentru că nevoile sunt diferite. Tocmai de aceea există sute de mărci, orientate înspre tipul de folosință și buget. Partea bună este că o companie din Baia Mare a reușit să iasă în evidență într-un domeniu unde se consumă milioane de euro în cercetare, design, producție și marketing.
Ideea a pornit de la un tânăr designer băimărean: Antonio Meze. „Sunt pasionat de muzică. Doream să fac ceva între design industrial și muzică. Instrumente muzicale, aparatură muzicală, ceva în zona asta. La un moment dat, când eram la Londra, căutam să îmi cumpăr niște căști audio, dar n-am găsit nimic care să îmi placă, nimic cu personalitate și m-am gândit să îmi fac propriul produs. Era prin 2009”, rememorează Antonio Meze.

Designerul industrial, care a lucrat în agenții de creație internaţionale, știa că investiția în propriul produs urma să fie costisitoare și îndelungată. „Am început căutând componente, iar în final, am ajuns să pot investi în produsul propriu.” S-a întâmplat un an mai târziu, când a ieșit pe piață primul model, dar seria nouă de produse, proiectată în totalitate sub brandul Meze Headphones, a fost lansată în 2015.

Marca a fost înregistrată cu un an înainte, iar logoul a fost creat chiar mai repede de către Antonio Meze și Paul Șteț. Cei doi au fost colegi la Facultatea de Arte și Design Timișoara, iar acum lucrează amândoi în companie. „Am vrut ca logo-ul să aibă legătură cu muzica și natura. Reprezintă o liră (n.n. – pasăre care reproduce orice fel de sunete, chiar și cuvinte; instrument muzical utilizat în antichitate). Am făcut o schiță urâtă pe care Paul a transformat-o în ce e acum.”

Antonio Meze - Meze Headphones

Antonio Meze – Meze Headphones

Rara avis

Produsul nou al băimărenilor este Meze 99 Classics, care s-a „confruntat” cu piața pe site-ul de crowdfunding Indiegogo chiar înainte de lansare și care a fost finanțat de public cu peste 50.000 de dolari. Până să ajungă în producție, s-a lucrat la el doi ani. „Au existat zeci de concepte pentru 99 Classics. Faza de prototipare cred că am reluat-o de vreo 4-5 ori. În momentul în care pui un lucru în fabricație, proiectul arată cu totul altfel decât în calculator. În proiect multe lucruri arată bine, dar nu se pot produce la fel de bine”, explică Antonio Meze.

Căștile despre care vorbește sunt făcute din lemn de nuc sau arțar, iar materialul și textura fac ca produsul să arate foarte bine și să fie mai elegant decât ce are concurența. Designerul spune că „lemnul plasează produsul în altă sferă, e natural și îți inspiră dorința de a-l lua în mână” și adaugă că îi dă și unicitate, pentru că fiecare cupă are altă structură de fibre, astfel încât căștile nu prea seamănă unele cu altele.

Special la Meze 99 Classics este și zona de nișă în care se află, aspect peste al produselor de larg consum și finisaje apropiate de zona hi-fi, dar preț moderat, sub cel al produselor profesionale. Este o ofertă rară pe piața internațională de profil, după cum spune Meze. „La târgurile internaționale, este perceput mai scump decât e”, iar asta se datorează designului. Antonio Meze spune că modul de realizare a oricărui produs este foarte important. „Orice design faci poate să arate groaznic la sfârșit din cauza implementării. De exemplu, sunt multe produse cu forme fantastice care după aceea se fac dintr-un plastic ordinar, se văd îmbinările și liniile de marcaj ale matrițelor, finisajul e urât și produsul în sine arată groaznic. În extremă, ai produse minimale, făcute de branduri care-și permit să investească în producție și care, deși au forme foarte simple, apar ca deosebite”, adaugă designerul.

Meze Headphones

Meze Headphones

Găina cu ouă de aur

Căștile se produc în China și se vând, prin distribuitori, în toată lumea. Compania băimăreană se pregătește pentru lansarea vânzării și în România, în schimb nu prea se întrevăd șanse ca procesul de fabricație să se desfăşoare în zonă. „Am vrea să începem producția aici, dar e foarte dificil pentru că diversele fabrici care există sunt destul de reticente în a investi timp și poate chiar bani în dezvoltarea unor proiecte lansate de branduri locale. Vor de la început să lucreze cu firme mari, cu volume mari. Nu există ideea de a crește ceva, ci doar ideea de a prinde găina cu ouăle de aur”, declară Antonio Meze.

Acesta precizează însă că dorința sa și a echipei sale este centrată pe inovare, pe dezvoltarea unor produse interesante, mentalitate total diferită de a antreprenorilor clasici, dar care poate fi câștigătoare pe termen lung.
„Suntem convinși că dacă suntem pasionați, vom crea produse interesante care se vor și vinde. Nu avem ambiții uriașe, să fim primii sau cei mai buni la o anumită categorie. Ca să faci asta trebuie să fii businessman cuceritor, dar noi suntem o echipă de creatori și ne place să credem că am putea face niște produse alternative la cele care se găsesc pe piață. Avem multe idei”, spune Meze, referindu-se la designerii, Paul Șteț și Călin Lihet. Își dorește însă colegi noi în partea administrativă, care să țină pasul cu creativitatea echipei de design și care să preia din responsabilitățile gestiunii afacerii, să fie specialiști în marketing și vânzări.

Vezi și alte detalii despre brandul Meze Headphones…

Alte povești

Trimite un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *